De All-in Werkgeversprijs is er voor ondernemers die geloven in een inclusieve arbeidsmarkt en bereid zijn om de stap te zetten om mensen die wat extra begeleiding nodig hebben verder te helpen naar een volwaardige plek in onze samenleving en op de werkvloer. Bedrijven als Chris van Uitert Tweewielers die dit jaar de prijs in ontvangst mocht nemen voor de gemeente Maasdriel.

All-in Werkgever van het jaar 2023 gemeente Maasdriel: Chris van Uitert Tweewielers

“Ik was verbaasd dat wij deze mooie prijs gewonnen hebben, pas toen ik mij erin verdiepte begreep ik dat het een prijs is voor ondernemers die mensen met een bepaalde achterstand tot de arbeidsmarkt een kans geven in hun bedrijf,” vertelt Chris. “We zijn er heel erg blij mee, zeker als ik zie wie de overige winnaars en genomineerden zijn.”

Chris gaf eerder Roel de kans om te komen werken in zijn zaak. Hij kende Roel, omdat wij zijn fiets bij ons in onderhoud hadden. Roel is blind, maar fietst al jaren op goed niveau tandemwedstrijden. Omdat we Roel en zijn familie kenden hebben we hem ondanks zijn visuele beperking bij ons laten komen en dat doet hij nu al een aantal jaar naar volle tevredenheid van iedereen. Sinds een half jaar is ook Ibrahim bij Chris werkzaam. Ook Ibrahim is via Werkzaak Rivierenland in dienst gekomen.

Werken met gevoel

“Roel is kampioen wielen spaken. Hij doet er dan wel iets langer over, maar hij stopt pas als de spaken mooi strak staan. Met een zicht van slechts 2% is dat een hele prestatie. Roel heeft in zijn leven al heel veel meegemaakt, maar is nooit bij de pakken neer gaan zitten. Met thuiszitten wordt je ook niet blijer natuurlijk. Roel staat midden in het leven. Hij komt zelfstandig naar het werk en als hij een keer zijn brood vergeten is bijvoorbeeld, dan loopt hij ook zelf naar de winkel om broodjes te halen. Hij is nu met vakantie in India. Hij doet het toch maar allemaal. Eerder was hier al een journalist die een reportage maakte over Roel voor in het Fietsenbranche magazine. Hij noemde Roel een fietsenmaker met fingerspitzen gefühl. Dat omschrijft het heel mooi.”

Klantvriendelijkheid is het allerbelangrijkst

“Ibrahim is 2 jaar geleden vanuit Turkije naar Nederland gekomen en ook hij heeft al heel wat meegemaakt. In Turkije had hij een hoge functie en was hij een man van aanzien. Tot het moment dat hem geadviseerd werd om Turkije te verlaten. Dat is voor hem en zijn gezin een hele omschakeling geweest. En ook hij gaat er volledig voor. Zijn Nederlands is nog niet zo goed, we hebben hem aangenomen omdat het een heel vriendelijke man is. Klantvriendelijkheid is voor ons het allerbelangrijkst. Ik ben ervan overtuigd dat als straks zijn Nederlands beter is, dat de klanten met hem weg zullen lopen. Hij heeft echt oog voor de klant en werkt met aandacht aan de fiets en doet dan ook altijd iets extra’s. Op dit moment heeft hij Nederlandse les via de bibliotheek. Als dat een beetje beter gaat gaat hij naar Regina Coeli, het taleninstituut in Vught waar hij twee weken intern zal gaan om zijn Nederlands zo goed te krijgen dat hij met iedereen beter kan communiceren.”

Snappen wat de ander zegt

“Een praatje maken, een beetje kletsen, dat is belangrijk. Wij werken met het LSD principe: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Alleen dan weten we wat er met de fiets aan de hand is. Zeker bij een elektrische fiets. De mededeling: “Hij doet het niet meer” is voor ons niet voldoende. Door vragen te stellen en goed te luisteren weet je voordat je gaat zoeken naar wat er is al veel meer. Dat scheelt heel veel tijd. Ook Ibrahim zal dat straks kunnen. Zijn vriendelijke karakter heeft hij al mee,  nu alleen zijn Nederlands nog. En dat zal niet lang meer duren.”

Meer praktijkverhalen

Deel dit verhaal in je netwerk!