Angelique Briene, 53 jaar, werkt sinds begin dit jaar in het kwaliteitsteam van de Albert Heijn in Culemborg, waar ze er samen met twee collega’s voor zorgt dat de winkel er altijd netjes uitziet. Manager Operatie Falco van Eck, adviseur WSP Patricia Meulemeester en Angelique vertellen over hoe Angelique bij de Albert Heijn terechtkwam en hoe de samenwerking hen bevalt.

“Ik kom uit een vrij lastige periode,” vangt Angelique aan. “Ik heb mijn hele leven gewerkt, maar ben midden in coronatijd uitgevallen. Het ging gewoon even niet meer, ik had geen inkomen meer. Dat heeft heel veel stress gegeven. Gelukkig was er toen Patricia die alles op alles heeft gezet om mij aan het werk te krijgen. En dat is vrij snel gelukt. Ik werk nu alweer 3 maanden met veel plezier in het kwaliteitsteam van de Albert Heijn.”

Even wennen

“Angelique is een fijne toevoeging aan het team,” vult Falco aan. “Ze werkt serieus aan haar taken en past goed binnen het bedrijf.” Helaas heeft Angelique in het verleden ook andere ervaringen gehad waardoor ze toch wat onzeker startte in haar nieuwe baan. Angelique: “In het begin was het wel even wennen. Het is heel ander werk dan ik hiervoor deed. Vooral met de schrobmachine moest ik even goed kijken hoe dat in zijn werk gaat. Maar ik ben er met de begeleiding van mijn collega’s in het kwaliteitsteam goed uitgekomen. En ook de jobcoach die ik toegewezen kreeg heeft me erg geholpen om over mijn onzekerheid heen te komen. Mijn angst om fouten te maken is hier, met de begeleiding van de coach en mijn collega’s, weggenomen. Ik los mijn zaken graag zelf op, dat zit in mijn karakter. Hier heb ik geleerd dat het oké is om eerder aan de bel te trekken als ik er zelf niet direct uitkom. Ik moet leren relativeren en dat lukt me steeds beter.”

Tussen wal en schip

“Ondanks dat Angelique altijd zelf haar werk heeft geregeld, was het voor haar moeilijk om op eigen kracht een baan te vinden en het wettelijk minimumloon te verdienen,” vult Patricia aan. “Angelique zit in een bijzondere positie. Ze loopt wel tegen bepaalde belemmeringen aan, maar valt niet in het doelgroepregister. Omdat zij niet in aanmerking kwam voor een uitkering had ze op een bepaald moment geen inkomsten. Dat zorgde uiteraard voor veel stress. Toen Angelique bij gemeente Buren aanklopte heeft WSP Rivierenland vervolgens alles in het werk gesteld om een passende baan voor haar te vinden.

Wij zorgen er op onze beurt voor dat zowel werkgever als werknemer beschermd worden wanneer er het vermoeden bestaat dat de werknemer door belemmeringen niet aan de gestelde norm kan voldoen. Door bijvoorbeeld jobcoaches in te zetten en alles rondom de loonkostensubsidie te regelen. Zo proberen we enige huiver die er zou zijn bij de werkgever weg te nemen en zoveel mogelijk mensen de kans te geven op een mooie baan op de reguliere arbeidsmarkt. Zeker in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt zien we dat steeds meer werkgevers bereid zijn om deze route uit te proberen.”

Technologische ondersteuning

Falco: “Wij zijn in ieder geval erg blij met een kracht als Angelique. En er is absoluut ruimte voor meer mensen zoals zij binnen ons bedrijf. Zeker binnen de kwaliteitsteams die Albert Heijn heeft, zijn er mogelijkheden. We maken het dan ook voor iedereen zo eenvoudig mogelijk. Met de inzet van verschillende apps bijvoorbeeld. De app die onze collega’s binnen de kwaliteitsteams gebruiken is zo ingericht dat alle taken daar overzichtelijk in staan. Het is een soort afvinklijst. En mocht het een keer niet lukken om de taken van de dag af te krijgen, dan zijn deze heel eenvoudig door te schuiven naar de volgende dag, zonder dat dat consequenties heeft voor de kwaliteit op de winkelvloer. Een goede begeleiding en een prettige werksfeer zorgt dat mensen niet worden overvraagd en er gewoon lekker gewerkt kan worden.”

Daar is Angelique het roerend mee eens: “Door de brughoektumor die ik heb, die gelukkig goedaardig en stabiel is, is mijn gehoor achteruit gegaan en heb ik last van een evenwichtsstoornis. Maar ik kan wel gewoon werken. En dat wil ik ook. Ik ben te jong om achter de geraniums te zitten en daarbij heb ik gewoon inkomen nodig. Ik ben wel getrouwd, maar heb ook een auto en verzekeringen die betaald moeten worden. Het is voor mij belangrijk dat ik zelfstandig ben. Doordat Patricia en haar collega’s alle registers hebben opengetrokken om mij te helpen, heb ik nu een fijne baan in een fijn team, waarin ik me volledig opgenomen voel. Waar ik eerst een beetje moest wennen, gaat het werk me steeds beter af. De schoonmaak van de vakken, dat heb ik eerder gedaan en is een eitje. Daarnaast leer ik er elke dag weer nieuwe dingen bij, zoals het schoonmaken van de flessenmachine bijvoorbeeld. En ik pak steeds meer taken zelfstandig op en mag sinds deze week ook alleen de dienst draaien. Zo kan ik werk uit handen nemen van mijn collega’s, wat goed van pas komt met oog op de komende vakantieperiodes. Ik krijg de ruimte om mijn taken op mijn eigen tempo te doen. De app helpt daarbij. Maar, ik moet wel zeggen, ik wil aan het einde van de dag wel gewoon alles hebben afgerond. En dat lukt me ook goed en met de ervaring die ik nu opdoe elke dag weer beter.”

Loonkostensubsidie

Wij geloven dat er voor iedereen een plek is op de arbeidsmarkt. Om dit ook te kunnen bewerkstelligen ondersteunen we werkgevers bij de praktische zaken, zodat zij zonder risico de mensen kunnen inzetten die juist in deze tijd zo hard nodig zijn. De loonkostensubsidie geeft jou, als werkgever, de financiële ruimte om iemand in dienst te nemen die door zijn beperking minder dan 80% productief is. Met de subsidie betaal je de daadwerkelijke arbeidsproductiviteit die een medewerker verricht, de zogeheten loonwaarde. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en het minimumloon en is bedoeld voor medewerkers die onder de doelgroep van de banenafspraak vallen.

Sinds vorig jaar is het gebruik van de loonkostensubsidie significant eenvoudiger geworden. Weten hoe het werkt? Neem contact op met jouw WSP-adviseur.

Meer praktijkverhalen

Deel dit verhaal in je netwerk!